woensdag 3 oktober 2012

werkzaamheden kelder 2012

Vorig weekend naar de fam.Lischer geweest om druiven te oogsten om hiervan wijn te kunnen maken. Toen we bij hun loods aankwamen, reed ook een oogst machine op. We mochten meteen mee met de tractor naar de wijnberg waar een paar rijen acolon geoogst werden voor nieuwe wijn verkoop. 350 meter oogsten in 10 min. De bessen werden van de trossen getrild en kale steeltjes bleven over. Zelf mochten we op een ander gedeelte op de wijnberg, dornfelder en chardonnay plukken. Deze soorten stonden in 4 rijen door elkaar, dus machinaal oogsten gaat hier niet. Zo`n 45 kg chardonnay en 75 kg dornfelder hebben we geknipt. Ook stond in de loods nog kerner klaar, net geperst, voor verdere verwerking. Hiervan hebben we nog 50 Liter meegenomen. Van deze kerner hebben we vooraf niets gezien en is tevens ook degene die veel moeite heeft om door te starten met gisten.Van de 3 batches is er een goed aan het gisten. Als gist gebruik ik hiervoor uvaferm 228. Waarschijnlijk zitten er nog teveel spuitresten in het goedje. De chardonnay druiven hebben ook heel compacte trossen en nu kon ik mijn kneuzer- onsteler uittesten. Er waren collega`s die zich afvroegen of trossen zoals die van johanniter, ook compact, goed ontsteeld zouden worden. Dit werkt perfect. De chardonnay staat goed te gisten, ook hier heb ik 3 batches van en gebruik ik ook uvaferm 228. Wel benieuwd of deze gist geschikt is voor chardonnay. De dornfelder was ook zo gekneusd en staat ook mooi te gisten. Vier batches zijn opgestart met lalvin D254.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten