donderdag 26 mei 2011

Vroege bloei


Vanaf 20 mei is de regent-druif begonnen met de bloei, met enkele dagen voorsprong van bloei op warme plek in tuin t.o.v. de gaard. Ik heb ondertussen ook al een paar keer de sproeiers gebruikt om de plantjes van water te voorzien. We zitten momenteel in een ontzettende warme en droge periode.
Ondertussen zijn we ook bezig met de verbouwing van de stal, nieuw dak erop, garage gedeelte moet erin, zaal en een werkruimte voor het verwerken van druiven en maken van wijn.

2 opmerkingen:

  1. Wat leuk om hier de vroege bloei te zien! Sinds 25 april 2012 maak ik elke dag een foto van de druiven in onze tuin in Zuid-West-Frankrijk. Onze tuin was vroeger een wijnveld. De meeste wijn is weg gehaald en er is een huis gebouwd. De afgelopen 10 jaar is er niet naar de wijn omgekeken. De wijn is tot de grond afgemaaid en overheen gereden door de vorige eigenaar. We hebben nu een rijtje wijn netjes langs een lijntje gespannen en waren erg nieuwgierig of er nog wel een druif zou opduiken :-)en ja hoor! 4 mei zag ik de eerste trosjes naar boven wijzen! We willen er natuurlijk ook wijn van gaan maken. We weten nog niet welke druivensoort we hebben. Ze zeggen dat onze druiven werden gebruikt voor de Armagnac. Heeft U misschien wat tips voor ons? Of weet U hoe ik kan zien welke druivensoort we hebben? Bedankt voor dit leuke artikel! Ik wens U alvast een goede oogst, Met vriendelijke groeten Evelien Grahame evelien.grahame@facebook.com

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi, Evelien
      Je zou op de site van de brabantse wijnbouwers kunnen kijken om te achterhalen welke soort druif jullie hebben staan. Alhoewel hier meer de schimmeltolerante soorten vermeld zijn. Je hebt in Duitsland ook de site: www.antes.de , hierop staan ook veel traditionele rassen. Ik zou eerst even wachten tot eind juli/begin augustus want dan begint over het algemeen de verkleuring van de druiven, dan weet je meteen of het gaat om een witte, dan een blauwe soort. Ik neem aan dat in Frankrijk ook plantenkwekers voor druiven zitten.
      Groeten Peter.

      Verwijderen